Kvalitet og tilsyn [skal opdateres efter SOU-møde 2. dec.]
Forvaltningen har en kvalitetsorganisation, der udvikler, følger op på og sikrer, at indsatserne lever op til lovkrav, politiske mål og borgernes behov. Det sker gennem:
- Systematisk brug af data fra kommunen selv, nationale registre, brugerundersøgelser, tilsyn og andre kilder
- Understøttelse af enhederne i datadrevet forbedringsarbejde, bl.a. via kvalitetspartnere, der samarbejder tæt med den lokale ledelse
- Arbejde med kvalitetsudvikling efter anerkendte metoder, bl.a. IHI’s forbedringsmodel
Målet er at sætte en tydelig retning for kvalitetsarbejdet samtidig med, at enhederne får den nødvendige støtte til at udvikle og fastholde høj kvalitet – med fokus på læring og faglighed.
Tilsyn på ældre- og sundhedsområdet
Fold alle ud
Ældretilsynet
Ældretilsynet er et nyt, risikobaseret og tværkommunalt tilsyn. Formålet er at skabe fagligt handlerum og sikre en lærende tilgang frem for kontrol. Alle enheder får som minimum tilsyn hvert femte år – hyppigere ved bekymringer.
Ældretilsynet er forankret i Gentofte Kommune og har pr. 1. juli 2025 erstattet det tidligere kommunale tilsyn og det nationale ældretilsyn.
Derudover indføres et koordineret tilsyn – ’samtilsyn’ – på landets plejehjem, hvor Styrelsen for Patientsikkerhed (sundhedsfagligt tilsyn), Arbejdstilsynet (arbejdsmiljø), den kommunale brandmyndighed (brandsyn) og Fødevarestyrelsen (fødevarehygiejne) kommer på tilsynsbesøg sammen.
Det sundhedsfaglige tilsyn
Det sundhedsfaglige tilsyn omfatter både generelle sundhedsfaglige tilsyn og mere fokuserede tilsyn, som fx har haft fokus på medicinhåndtering og insulinbehandling. Sundhedsfagligt tilsyn udføres af Styrelsen for Patientsikkerhed og har ikke én fast hyppighed, men afhænger af typen af tilsyn og den konkrete risikovurdering.
Det personrettede tilsyn
Det personrettede tilsyn fokuserer på, om borgere får den hjælp, de er visiteret til. I hjemmeplejen sker det via selvstyrende teams med visitator, mens plejehjem og midlertidige ophold følges af områdeforvaltningen gennem rapporter, klager, whistleblowerhenvendelser og tæt dialog med ledelsen.