Kunstig intelligens (AI)

Forvaltningen sætter retning for brug af kunstig intelligens på sundheds- og omsorgsområdet. Flere AI-teknologier er ved at være modne, og der er et stort potentiale for at optimere opgaveløsningen.

Sundheds- og Omsorgsforvaltningen har et proaktivt fokus på at undersøge, hvordan AI-teknologi kan optimere processer, forbedre opgaveløsning og give en bedre service til borgerne. 

I efteråret 2024 blev der ansat en såkaldt ’AI-Scout’. I den forbindelse er der udarbejdet et samlet katalog over relevante AI-indsatser inden for Sundheds- og Omsorgsforvaltningens område.

Formålet med AI-kataloget er, at:

  • sætte retning og sikre målrettethed for investeringer i AI-løsninger i forvaltningen
  • inspirere med konkrete AI-idéer og projekter
  • give grundlag for videre foranalyse før projekter endeligt udvælges
  • understøtte implementering af AI-løsninger i forvaltningen.

Konkret udarbejder forvaltningen potentialevurderinger inden for blandt andet: 

  • Talt-teknologien: Udbredelse af talt-teknologien på andre use-cases. Det kan være til at dokumentere ved administrative møder og ex. i tværgående teams i hjemmeplejen. Læs mere om talt (offenligt.ai.dk)
  • Chatbot: Brug af chatbot trænet på og har adgang til data om forvaltningens tilbud. Det vil kunne hjælpe borgerne med nemt at finde relevant information og få vejledning i udfyldelse af selvbetjeningsskemaer på forvaltningens hjemmesider.
  • Interne digitale assistenter i K-AI (Københavns Kommunes egen version af chat-GPT): Herunder konkret udvikling af relevante Assistenter, chatbots mv. i SUF
  • Kompetencekoncept: Udvikling af koncept og gennemførsel af en AI-kompetenceudviklingsindsats, fx med fokus på at give ledere og nøglemedarbejdere med tech-forståelse et fælles afsæt for at undersøge, udbrede (best practice) og integrere brugen af AI i udførelsen af kerneopgaverne.