Digital inklusion

Kommunen har fokus på digital inklusion og på at sikre at digitale løsninger er brugervenlige. Der er en særlig opmærksomhed på de borgere, som har svært det digitale skal have hjælp eller alternative løsninger.

Det følger af kommunens digitaliseringsstrategi 2024-2027, at kommunens digitale løsninger og kontaktkanaler skal være brugervenlige og understøtte en sammenhængende opgaveløsning for borgere, virksomheder og medarbejdere. Der skal tages hånd om dem, der har svært ved at betjene sig digitalt. Derfor vil kommunen styrke arbejdet med digital inklusion. Borgere, der har svært ved det digitale, skal have den rigtige hjælp eller tilbydes alternativer til de digitale løsninger.

I efteråret 2024 har Borgerrådgiveren igangsat en undersøgelse af digital inklusion og med afrapportering i juni 2025. Rapporten indeholder anbefalinger til udvikling af digital inklusion. Forvaltningerne har modtaget rapporten og er i gang med at se på anbefalinger og konklusioner inden for den digitale konklusion.