Automatisering

Softwarerobotter reducerer administrative opgaver i forvaltningen, hvor seks robotter i 2025 har sparet 1,8 mio. kr. gennem automatisering, især i FSIII-projektet. Yderligere potentialer identificeres.

Status på automatisering

I efteråret 2024 oprettede forvaltningen et robotteam, som skal designe, udvikle, implementere og tilpasse softwarerobotter. 

Formålet med robotterne er at mindske administrativ tid til opgaver, herunder at give mere tid til de faglige opgaver hos borgerne.

Teamet er godt i gang med udviklingen af softwarerobotter. Seks robotter er allerede implementeret med fokus på genoptræningsplaner og specielt opgaver i forbindelse med FSIII-forenklingsprojektet (Fællessprog III).

I FSIII-forenklingsprojektet omfatter det fx tilretning af borgerdata i sundheds- og omsorgsjournalen, Cura, vedrørende borgernes funktionsevnetilstande, samt oprydning af "pleje- og omsorgstilstande", opgaver som ellers skulle have været udført manuelt.