Visitationen
Ældreloven sætter rammen for den almene indsats for ældre, og serviceloven sætter rammen for indsatser for borgere med behov for en mere specialiseret indsats fx et handicap, sociale problemer etc.
Borgere omfattet af ældreloven kan godt på samme tid have behov for specialiseret hjælp og støtte efter serviceloven. Det er fx tilfældet, hvis de også har behov for specialiserede ydelser i serviceloven, fx. hjælpemidler, forbrugsgoder, socialpædagogisk bistand og boligindretning.
I områdevisitationen har medarbejdere og ledere dermed ansvaret for at vurdere behov og bevilling af indsatser til københavnere fra 65 år efter blandt andet ældrelov, service- og sundhedsloven.
Visitationens bemyndigelse
Det er Borgerrepræsentationen, der indenfor lovgivningen træffer beslutninger om driften af kommunen. Borgerrepræsentationen har i vid udstrækning delegeret denne beslutningskompetence til Sundheds- og Omsorgsudvalget i forhold til varetagelsen af ældre- og sundhedsområdet.
Sundheds- og Omsorgsudvalget har delegeret det kommunale myndighedsansvar for at træffe afgørelser til visitationen. Visitationen træffer således afgørelser på vegne af Sundheds- og Omsorgsudvalget med udgangspunkt i det politisk fastsatte serviceniveau, lovgivning og god forvaltningsskik.
Udover at træffe afgørelse vedrørende støtte, er visitator borgers tovholder på tværs af lovgivning, kommune og sektorer. Ligeledes sikrer visitator et kontinuerligt fokus på borgers selvhjulpenhed via en forebyggende, rehabiliterende og vedligeholdende tilgang i sine vurderinger og vejledning af borger. Hertil er det visitator der sikrer borgers frie valg af leverandør.