Støtte i hjemmet
Støtten tager udgangspunkt i, at borgeren kan beholde sine færdigheder og funktionsevne og dermed livskvalitet så længe som muligt.
Den kommunale hjemmepleje kan også levere en del af støtten som skærmbesøg. Borgeren, visitationen og hjemmeplejen beslutter i fællesskab, hvilken støtte der kan foregå via skærm.
Tilbud
Fold alle ud
Praktisk støtte
Helhedspleje i form af praktisk støtte handler om rengøring, tøjvask og indkøb for borgeren.
Rengøring og tøjvask
Når man har fået bevilget helhedspleje i form af rengøring, får man typisk rengøring hver anden uge. Rengøring er blandt andet støtte til at skifte sengetøj, tørre støv af på flader i "nå-højde", rengøring af køkken og badeværelse samt støvsugning og gulvvask.
Borgerne kan også få vasket deres tøj, sengelinned, viskestykker, håndklæder og lignende – og få støtte til at sortere vasketøj og lægge det på plads efter behov.
Indkøbsordning
Indkøbsordning er en mulighed for borgere, der ikke selv kan handle ind. Med denne ordning får man leveret dagligvarer til hjemmet hver eller hver anden uge – og hjælp til at sætte køle- og frostvarer på plads. Nogle borgere får støtte til at få sat alle varer på plads.
Personlig pleje
Personlig pleje kan være støtte til at komme i bad, tage tøj af og på, toiletbesøg og mund- og fodpleje mm. Typisk får man støtte til personlig pleje dagligt. Hvis man kun har brug for hjælp til bad og hårvask, får man som hovedregel støtte til dette 1-3 gange om ugen.
Hjælp og støtte døgnet rundt
Borgerne kan få personlig pleje døgnet rundt, hvis de har behov. Der kan bevilges et nødkald i hjemmet, hvis man er i høj risiko for fald, er faldet tidligere, eller har særlige sundhedsudfordringer. Med et nødkald kan man med et enkelt tryk få kontakt med en medarbejder på vagtcentralen.
Klippekort
Borgere som modtager personlig pleje i et vist omfang og/eller har et begrænset netværk, kan få et såkaldt klippekort. Det giver en halv times ekstra støtte én gang om ugen til aktiviteter efter eget ønske. Det kan være alt fra ekstra rengøring eller oprydning i hjemmet til café- eller museumsbesøg. Man kan også spare tiden op til aktiviteter, der varer længere tid.
Klippekortet, som blev opfundet i forvaltningen og senere udbredt til landets øvrige kommuner, har banet vejen for mere valgfrihed og selvbestemmelse i ældreplejen.
Tal og fakta
- Ca. 80 procent af borgerne i forvaltningens målgruppe valgte i 2024 den kommunale hjemmepleje. 20 procent valgte en privat leverandør.
- Ca. 11.000 borgere fik praktisk hjælp fra forvaltningen i 2024.
- Ca. 7000 borgere fik personlig pleje fra forvaltningen i 2024.