Samarbejdet med regionen og almen praksis
Samarbejdet med regionen (hospitaler)
Før en patient udskrives fra hospitalet, vurderer hospitalet, om patienten har behov for støtte i hjemmet. Hvis det er tilfældet, bliver kommunen kontaktet.
Når borgeren er kommet hjem, laver Sundheds- og Omsorgsforvaltningen en individuel vurdering af borgeren behov og tilrettelægger på den baggrund et evt. hjemmebesøg samt relevante udrednings- og opfølgningsforløb.
Borgere som har et stort behov for støtte og/eller som er i et ustabilt forløb, bliver tildelt en fast tovholder – en visitator.
Visitatoren koordinerer borgerens samlede forløb og varetager dialogen med borger, pårørende og hospital i forbindelse med udskrivelsen.
Den udskrivende hospitalsafdeling har et udvidet behandlingsansvar på 96 timer for færdigbehandlede patienter, der udskrives med behov for kommunal sygepleje på midlertidige kommunale døgnpladser, plejecentre, bosteder eller i eget hjem.
Samarbejdet med almen praksis
Almen praksis er en tæt samarbejdspartner for kommunen – et samarbejde, der går på tværs af sundheds-, ældre-, beskæftigelses-, børne- og unge- og socialområdet. På sundheds- og ældreområdet er almen praksis især en vigtig samarbejdspartner for hjemmesygeplejen og plejehjemmene.
Københavns Kommune har udarbejdet en hjemmeside til praktiserende læger og praksispersonale, der giver indblik i kommunens tilbud.
Mere om samarbejdet med almen praksis
Fold alle ud
Kommunalt lægeligt udvalg (KLU)
Alle kommuner har et kommunalt lægeligt udvalg, hvor kommune og praktiserende læger drøfter forskellige sundhedsrelaterede emner. KLU i Københavns Kommune har drøftet følgende i 2025:
- Lægedækning i Københavns Kommune
- Forhold for beboere på bosteder med behov for sygepleje
- Forløb for patienter med kroniske smerter
- Samarbejdet om børn og unge med betydeligt skolefravær
- Almen praksis samarbejdet med PPR og psykiatrien
- Løbende status fra arbejdsgruppen: Dosispakket medicin, ADHD/ADD-tilbud for voksne og LÆ-attest for skolefravær.
Som udgangspunkt afholdes tre møder årligt. Sundheds- og Omsorgsborgmesteren er forperson for KLU i Københavns Kommune.
I udvalget indgår også:
- repræsentanter fra almen praksis heriblandt praksiskonsulenter i Københavns Kommune
- medlemmer fra Praktiserende Lægers Organisation (PLO) i København
- repræsentanter fra Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, Socialforvaltningen, Børne- og Ungdomsforvaltningen og Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen.
Læs mere om Kommunalt Lægeligt Udvalg på sundhedstilbud.kk.dk
Kommunale praksiskonsulenter
Københavns Kommune har ansat praksiskonsulenter, der skal styrke samarbejdet yderligere og bygge bro mellem kommune og almen praksis. Praksiskonsulenterne er praktiserende læger i Københavns Kommune.
Praksiskonsulenternes rolle er blandt andet at rådgive og give faglig sparring på kommunale indsatser, hvor almen praksis er involveret.
Praksiskonsulenterne er kommunens ambassadører i forhold til almen praksis.
Læs mere om kommunens praksiskonsulenter på Sundhedstilbud.kk.dk
Faste læger på plejehjem, i hjemmeplejen og på botilbud
Københavns Kommune har siden 2016 haft fast tilknyttede praktiserende læger på kommunens plejehjem. Lægen yder sundhedsfaglig rådgivning og vedledning til plejehjemmets personale. Ved indflytning på plejehjem kan borgeren vælge at skifte til den faste læge som borgerens egen praktiserende læge. Ordningen skaber kontinuitet og tryghed for borgerne og øger kvaliteten af pleje og behandling.
I 2019 blev der gennemført en tilfredshedsundersøgelse blandt forstanderne på byens plejehjem. Resultaterne viste generelt stor tilfredshed med ordningen.
Ved Budget26 blev det besluttet at rulle de gode erfaringer ud og afprøves i hjemmeplejen. Antallet af borgere, der modtager sygepleje i Københavns Kommunes hjemmepleje, har været stigende de senere år og rundede sidste år omkring 12.500 borgere. Tiltaget skal være med til at gøre behandlingen og plejen bedre og mere sammenhængende for borgere med langvarige og komplekse sygdomsforløb
I Københavns Kommune er der også faste læger på størstedelen at de længerevarende botilbud, hvilket betyder, at beboere på byens botilbud har mulighed for at skifte til en praktiserende læge, der kommer fast på botilbuddet. Lægen yder sundhedsfaglig rådgivning og vejledning til bostedet personale.
Understøttelse af læger i udsatte områder
Der er et stort behov for læger i udsatte boligområder i København. Sundheds- og Omsorgsforvaltningen har derfor igangsat forskellige indsatser for at fastholde lægerne i disse områder.
Et eksempel er socialrådgiverbistand, hvor en socialrådgiver er tilknyttet de praktiserende læger i området. Socialrådgiveren skal både aflaste de praktiserende læger og gøre det muligt at gøre en større forskel for lægernes patienter i udsatte områder.
Ordningen gælder i dag i Tingbjerg, Urbanplanen, Nørrebro og Bispebjerg. Med budgetaftalen for 2025 er der bevilget midler til og med 2028 til en udvidelse i Valby/Sydhavnen. Med denne udvidelse får alle udsatte boligområder en socialfaglig medarbejder i en almen praksis.
Forløbsprogrammer
De senere år er der udarbejdet og implementeret en række sygdomsspecifikke forløbsprogrammer. Det er en standardiseret beskrivelse af en indsats, der omhandler tidlig opsporing, forebyggelse og behandling for en række patientgrupper og beskriver opgavefordelingen samt koordinering og samarbejdet mellem kommuner, regioner og almen praksis.
Formålet med forløbsprogrammerne er at sikre høj kvalitet af den samlede indsats med fokus på patientinddragelse og sammenhængende patientforløb. Derudover skal de sikre hensigtsmæssig brug af ressourcer i sundhedsvæsenet.
I Region Hovedstaden er der bl.a. udarbejdet forløbsprogrammer for lænderyglidelser, type 2 diabetes, kræft, KOL og hjertesygdomme. Rehabiliteringstilbuddene i Københavns Kommune følger disse programmer.
Læs mere om forløbsprogrammerne i Region Hovedstaden (regionh.dk)