Rekrutteringsfunktionen

Sundheds- og Omsorgsforvaltningens rekrutteringsfunktion hjælper de borgernære enheder med rekruttering og ansættelse og gør samtidig processen nemmere og hurtigere for kandidater, der ønsker ansættelse i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.

Rekrutteringsfunktionen blev etableret 1. januar 2023 for at kunne arbejde strategisk og fokuseret med rekruttering som en del af løsningen på arbejdskraftmanglen. Med Budget 2026 blev rekrutteringsfunktionen gjort permanent og udvidet, så det nu er obligatorisk for alle borgernære enheder (plejehjem, hjemmepleje og bydækkende enheder) at anvende rekrutteringsfunktionen i forbindelse med rekruttering og ansættelse af alle medarbejdere fra alle faggrupper.

Rekrutteringsfunktionens primære opgaver

  • understøtter lederne på de driftsnære enheder administrativt ifm. rekruttering og ansættelse af medarbejdere
  • tilbyder hjælp ifm. rekruttering og ansættelse af udenlandsk arbejdskraft
  • afprøver og implementerer nye løsninger
  • kontakter SOSU-elever kort tid inden de bliver færdiguddannede for at tilbyde dem hjælp til at finde et job i forvaltningen efter endt uddannelse.

Administrativ understøttelse

Rekrutteringsfunktionen understøtter lederne administrativt i forbindelse med rekruttering og ansættelse af medarbejdere på de driftsnære enheder. Lederne kan bl.a. få hjælp til:

  • at skrive stillingsopslag,
  • at lave en indledende screening af kandidater,
  • at udføre administrative opgaver ifm. rekruttering og ansættelse,
  • regler og rammer for rekruttering og ansættelse i forvaltningen.

Rekrutteringsfunktionen gør det desuden lettere at være kandidat til stillinger i forvaltningen, da funktionen bl.a. hjælper med at matche kandidater og arbejdspladser via rekrutteringsfunktionens hotline og kandidatbank. 

Udenlandsk arbejdskraft

Rekrutteringsfunktionen tilbyder hjælp til rekruttering og ansættelse af udenlandsk arbejdskraft, fx herboende sygeplejersker med en uddannelse fra udlandet og kandidater med andre sundhedsfaglige uddannelser fra udlandet. 

Det kan fx dreje sig om hjælp ifm. evalueringsansættelser, der er et krav for sygeplejersker med en uddannelse fra tredjelande for at opnå dansk autorisation

Eksternt rekrutteringssite

Vores-hverdag.kk.dk er forvaltningens eksterne rekrutteringssite, hvor potentielle medarbejdere kan læse mere om arbejdet i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, se stillingsopslag og finde information om rekrutteringsfunktionens hotline. Hjemmesiden er primært målrettet SOSU-hjælpere, SOSU-asisstenter og Sygeplejersker.