Rekruttering og onboarding
Mange kommuner oplever mangel på arbejdskraft på velfærdsområderne. Samtidig er antallet af ældre med behov for omsorg og pleje stigende. Den udvikling forventes at fortsætte mange år endnu. Ifølge Personalepolitisk Redegørelse 2025 forventes der i 2035 i Københavns Kommune at mangle i alt 3.700 medarbejdere på velfærdsområderne, heraf ca. 2.000 i forvaltningen (ekskl. nye ressortområder fra fx Socialforvaltningen).
Den største mangel forventes blandt SOSU-hjælpere og assistenter. Forvaltningen arbejder derfor målrettet med en lang række indsatser til rekruttering og fastholdelse.
Indsatser
Fold alle ud
Øget arbejdstid
I strategi for håndtering af arbejdskraftmangel indgår et mål om at øge den gennemsnitlige arbejdstid for deltidsansatte medarbejdere under 60 år med 1,5 time om ugen frem mod 2030. Derfor arbejde forvaltningen med at få flere deltidsansatte op i tid.
Med trepartsaftalen om løn og arbejdstid fra december 2023 aftalte arbejdsmarkedets parter, at alle ledige stillinger på ældre- og sundhedsområdet skal slås op som fuldtidsstillinger, og at nuværende deltidsansatte skal have tilbud om fuldtid.
Det stiller store krav til enhedernes vagtplanlægning. Derfor har forvaltningen i foråret 2025 etableret en vagtplanlægningsenhed, som understøtter enhedernes arbejde med at lægge vagtplaner. Formålet er at imødekomme medarbejdernes ønsker, fleksibilitet og indflydelse på arbejdstid, og samtidig give mulighed for flere fuldtidsstillinger.
Fastholdelse
Forvaltningen arbejder med:
- at øge fastholdelsen af medarbejdere blandt andet med en god introduktion og opstart for nye medarbejdere og ledere,
- at lave exitundersøgelser for at blive klogere på, hvorfor sundhedsfaglige medarbejdere vælger at stoppe,
- at fastholde medarbejdere med gode kompetenceudviklingsmuligheder, karriereveje med mulighed for specialisering, faglig supervision, faglig sparring og rum til refleksion.
Oplæringsstillinger
Forvaltningen har oplæringsstillinger, som er midlertidige stillinger til medarbejdere med en anden faglig baggrund – også kaldet brancheskiftere. De bliver ansat i en oplæringsstilling på et plejehjem eller i en hjemmeplejeenhed i et halvt år. Derefter kan de påbegynde en social- og sundhedsuddannelse. Efter uddannelsen bliver de ansat i forvaltningen.
Ufaglært personale og uddannelse
Forvaltningen undersøger mulighederne for, at andre faggrupper kan være med i opgaveløsningen og/eller aflaste og understøtte de sundhedsfagligt uddannede medarbejdere. Forvaltningen arbejder også målrettet med at få ufaglært personale til at tage en social- og sundhedsuddannelse.
Rekrutteringssitet Vores Hverdag
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen lancerede i 2019 rekrutteringssitet vores-hverdag.kk.dk. Her kan jobsøgende og andre læse og se videoer om forvaltningen som arbejdsplads – og få et indblik i forvaltningens forskellige jobmuligheder og arbejdsmæssige fordele.
Herudover kan interesserende kandidater finde kontaktoplysninger på SUF’ rekrutteringsfunktion, der kan guide kandidaten til et job i forvaltningen. Formålet med sitet er at give flere lyst til at søge job i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen