Data, analyser og brugerundersøgelser
Forvaltningen arbejder systematisk med:
- Datamonitorering af forvaltningens indsatser
- Analyser og evalueringer af strategiske projekter og indsatser
- Brugerundersøgelser.
Resultaterne giver viden, der kan være med til at udvikle og forbedre kvaliteten af forvaltningens ydelser og service til københavnerne.
Måling, der giver mening
Formålet med forvaltningens analyser, evalueringer og løbende datamonitoreringer er at få viden om, hvordan og hvorvidt de tilsigtede mål med forvaltningens indsatser opnås.
Et solidt datagrundlag er med til at skabe et bedre politisk beslutningsgrundlag, når Sundheds- og Omsorgsudvalget skal prioritere mellem forskellige indsatser. Samtidig er resultaterne med til at understøtte det daglige arbejde.
Mere information
Fold alle ud
Dybdegående analyser af forvaltningens driftsområder
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen udarbejder løbende analyser, som skal understøtte beslutningstagningen i forvaltningen. Analyserne trækker på data fra forvaltningens omsorgssystem, på nationale registerdata og på kvalitative datakilder.
Formålet med analyserne kan for eksempel være at kvalificere beslutninger vedrørende prioriteringer eller investeringer, eller at ruste forvaltningen til de kommende års udfordringer: hvor mange ældre vil for eksempel have en kronisk sygdom eller få behov for en plejebolig om 5, 10 eller 20 år?
Evalueringer af strategiske projekter og indsatser
Forvaltningen laver løbende evalueringer af projekter, udviklingstiltag og nye indsatser. Det kan være med til at skabe viden, som kan bruges til at udvikle og justere en indsats eller til at afdække virkning og levedygtighed efter afprøvningsperioden.
I de fleste evalueringer anvender forvaltningen både kvalitative og kvantitative datakilder, fx med data fra forvaltningens omsorgssystem (CURA), interviews og spørgeskemaundersøgelser.
Designet varierer afhængig af formålet med evalueringen, og hvad der er muligt at indsamle af data.
Brugerundersøgelser
Hvert år laver forvaltningen brugerundersøgelser (BRUS) på alle væsentlige ydelsesområder. Formålet er at blive klogere på københavnernes oplevelser og tilfredshed med den hjælp, de modtager – og finde ud af, hvad der kan gøres bedre.
I undersøgelserne spørges blandt andet til de væsentligste dele af Ældre- og Sundhedspolitikken for at afdække, om politikkerne slår igennem på borgernes oplevelser i praksis. Resultaterne kan bruges til at vurdere, om der skal ændres på de nuværende indsatser, eller om der skal igangsættes særlige initiativer på områder, hvor borgernes oplevelser og tilfredshed ikke lever op til ambitionerne.
Metoderne i brugerundersøgelserne
Metoderne i brugerundersøgelserne er tilpasset de målgrupper, som deltager i undersøgelserne. Flere af brugerundersøgelserne gennemføres som webbaserede spørgeskemaer. Hvis man ikke svarer på spørgeskemaet, bliver man kontaktet på telefon med henblik på at gennemføre spørgeskemaet via telefon.
Undersøgelserne for plejehjem gennemføres som personlige interviews, mens undersøgelsen blandt pårørende til beboere på plejehjem bliver gennemført som telefoninterviews.
Her laves der brugerundersøgelser
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen laver aktuelt brugerundersøgelser for:
- Hjemmeplejen
- Plejeboliger
- Pårørende til beboere i plejebolig
- Rehabiliteringscentre
- Center for Kræft og Sundhed
- Centre for Genoptræningsforløb
- Tilbuddet 'Sund Vægt' i Center for Børn og Unges Sundhed
- Center for Diabetes og Hjertesygdomme
- Center for Lungesygdomme
- Neurorehabilitering Kbh
Undersøgelserne laves som udgangspunkt hvert år.