Hjælpemiddelcentret

Hjælpemiddelcentret er kommunens center for specialviden inden for hjælpemidler og arbejdsredskaber. Centret rådgiver og udleverer hjælpemidler til borgere og arbejdsredskaber til medarbejdere i alle forvaltninger.

Hjælpemidler kan gøre københavnere med funktionsnedsættelser mere selvhjulpne og øge deres livskvalitet. Og bruges hjælpemidler som arbejdsredskaber, kan de også lette plejeopgaverne for kommunens medarbejdere. 

Hjælpemiddelcentrets opgaver omfatter alt fra at være bevilgende myndighed, gennemføre afprøvninger og tilpasninger af hjælpemidler med borgere til at varetage håndtering af redskaberne, fx vask, klargøring og reparation. 

Hjælpemiddelcentret er desuden ansvarligt for at afsøge markedet for alternative produkter og for at vurdere nye teknologier, som kan øge kvaliteten af ældreplejen.

Hjælpemiddelcentrets arbejde

Sådan arbejder Hjælpemiddelcentret med hjælpemidler:

  • ​​​​​Visitation til komplicerede boligændringer og personlige hjælpemidler til ældre fra 65 år
  • Visitation af tekniske hjælpemidler til borgere på plejehjem
  • Visitation til IT- og kommunikationshjælpemidler til hjemmeboende og plejehjemsborgere
  • Afprøvning of specialtilpasning af hjælpemidler, for mere end 2.000 borgere årligt
  • Bestilling af arbejdsredskaber til hjemmeplejen og rådgivning om arbejdsredskaber til plejen
  • Rådgivning og undervisning i forflytning og arbejdsmiljø relateret til plejeopgaven
  • Udførelse af mindre boligændringer i borgernes hjem
  • Hjemsted for kommunens omfattende hjælpemiddellager med genbrugshjælpemidler, med mere end 40.000 udleveringer årligt.
  • Gennemførelse af udbud og indkøb af kommunens hjælpemidler
  • Reparation af københavnernes hjælpemidler.

Visitationen i både Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, Socialforvaltningen og Børne- og Ungdomsforvaltningen står også for dele af hjælpemiddelområdet.

I forbindelse med ressortændringen samles visitation til hjælpemidler i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen. Således skal alle borgere – uanset alder – opleve en sammenhængende og koordineret indsats, hvor hjemmepleje, sygepleje og hjælpemidler tildeles og leveres i velkoordinerede forløb via én forvaltning

Kvikservice og reparation

Hjælpemiddelcentret tilbyder Kvikservice til borgere over 65 år. Her kan man møde op, ansøge, afprøve og få straksudleveret udvalgte og simple hjælpemidler, som ikke kræver hjemmebesøg eller særlige tilpasninger. I Kvikservice kan man også få repareret sit hjælpemiddel med det samme.

Der er mere end 2.200 henvendelser årligt i Kvikservice.

Eksempler på hjælpemidler

  • Kørestole, rollatorer, stokke og badetaburetter
  • Proteser, ortopædisk fodtøj, kompressionsstrømper og briller og kontaktlinser til særlige øjensygdomme
  • Engangshjælpemidler til diabetes og stomi, bleer og katetre
  • Plejesenge og lifte.